Apple distrugatorul de interfete grafice

Acest articol o sa fie poate putin tehnic si pe alocuri mult prea tehnic pentru o mare parte din utilizatori dar dupa parerea mea este util.

Sa o luam cu inceputul, problema observata de mine dar si de o serie de oameni mai destepti ca mine este ca Apple impreuna cu noul val de dezvoltatori de aplicatii pentru OS X distrug ergonomia sistemului de operare.

Pentru a intelege ce distrug trebuie sa ma intorc putin la ce exista si functiona excelent din punct de vedere al interfetei grafice si anume Platinum. Platinum este sistemul de user interface folosit in Mac OS 9 echivalentul sistemului Aqua din OS X.

Platinum a fost asa-zisul apogeu al UI Apple din punct de vedere al respectarii standardelor de la o aplicatie la alta.

Apple a fost intotdeauna cunoscuta ca fiind compania care impune un anumit standard de UI (interfata utilizator) pentru sistem dar si pentru aplicatiile facute de terte parti pentru Mac OS. Acest standard se numeste Apple Human Interface Guidelines si reprezinta un manual care sa-i ajute pe dezvoltatorii de aplicatii Mac OS sa poata avea consistenta si rigoare in functionarea aplicatiilor.

In acest manual sunt detaliate toate informatiile care sunt necesare pentru a avea consistenta in UI.

De exemplu in ghid sunt specificate tipurile de ferestre care se pot utiliza intr-o aplicatie Mac OS:

Ce inseamna asta concret pentru un utilizator obisnuit? Ei bine daca sunt de exemplu in Finder si apare un Dialog window o sa stiu ca butonul de OK este intodeauna in dreapta celui de cancel si am sa pot sa mut intodeauna fereastra apasand pe zona gri din partea de sus.

Acest lucru daca se respecta inseamna ca pentru toate operatiile din sistemul de operare sau din aplicatia care respecta aceste criterii, functionalitatea elementelor de UI este identica.

Un alt exemplu foarte bun de respectare a unui ghid comun este pozitionarea meniurilor File , Edit, View care in toate aplicatiile care respecta ghidul sunt primele de la stanga la dreapta in meniu. Imagineaza-ti ca utilizator daca in Word acestea ar fi corecte iar in Illustrator dezvoltatorul le-ar muta la finalul meniului.

Ok, acum ca am trecut putin prin istoricul unei aplicatii bine scrise pentru Mac OS care respecta cu strictete acest ghid, ne intoarcem in prezent unde observam ca din ce in ce mai mult  aceste lucruri nu se mai respecta. Pe cand Apple respecta acest ghid, pe care de altfel l-a realizat in baza mai multor ani de experienta si testare, Jon Gruber era un membru sutinator al respectarii strictetii in dezvoltarea interfetelor grafice pentru Mac OS.

El spune intr-un articol recent ca distrugerea interfetei grafice pe Mac OS a inceput de mult timp si nu este neaparat o consecinta a popularitatii sistemului de operare iOS.

Chiar Apple a fost prima companie care a renuntat la respectarea stricta a acestui ghid si a setat tonul pentru restul dezvoltatorilor. Primele experimente au fost cand s-a produs schimbarea de la interfata sistemului de operare Jaguar Mac OS 10.2 la noul look de brush metal din Panther 10.3 ca sa se ajunga la noua interfata actuala cu gri gradient din Mac OS 10.6.

Jaguar Mac Os 10.2

Panther 10.3

Snow Leopard 10.6

Acum problema principala nu este ca se produc aceste schimbari, deoarece ele sunt normale, problema consta in faptul ca ele se produc haotic si fara a pastra o consistenta, atat de necesara, care sa permita utilizatorului obisnuit sa se descurce in sistemul de operare fara a fi nevoie sa invete noi lucruri de la o aplicatie la alta.

Nu exista nici un dubiu ca Apple impinge interfata de Mac OS spre cea de iOS, acum lasand de o parte discutia despre estetica, problema este de fapt ca se doreste introducerea unei interfete gandite pentru device-uri mobile in mediul de dektop. Din pacare principiile de functionare care se aplica in iOS nu functioneaza in Mac OS oricat de mult si-a dorit Apple, aducand chiar si elemente hardware din zona mobile in zona de desktop precum Magic Trackpad.

Pe internet criticismul major al noi directii pentru UI a inceput o data cu lansarea Mac App Store care a starnit critici in randul expertilor de interfete grafice, deoarece aplicatia este doar o proasta copie dupa interfata de iOS realizata fara prea mult efort si nerespectand nimic din ceea chiar Apple definise ca standard in UI.

Tim Morgan are un articol detaliat pe aceasta tema prin care explica unde Apple a gresit realizand interfata grafica pentru noua aplicatie.

In plus o data cu Mac App Store s-a lansat si aplicatia oficiala Twitter pentru Mac OS care este un alt bun exemplu de cum dezvoltatorii realizeaza aplicatii proaste din punct de vedere al UI dar care sunt populare pentru simplul fapt ca sunt animate si la moda.

Din pacate se observa o tendinta ciudata in care Microsoft curata sistemul de operare si se vad imbunatatiri serioase de la o versiune la alta. De exemplu de la Vista la Windows 7 lucrurile s-au schimbat in bine iar noul Windows 8 promite si mai multe imbunatatiri.

De cealalata parte avem Apple care in frenezia popularizarii platformei iOS vrea sa unifice interfata de Mac OS cu cea de iOS asa cum vedem in noul sistem de operare Mac OS Lion care urmeaza sa fie lansat in curand.

Ce inseamna asta pentru utilizatorii obisnuiti? Probabil ca multi nu vor vedea, intelege sau da doi bani pe aceste schimbari. Ceea ce nu stiu ei este ca un UI bine facut permite realizarea de obisnuinte si a unui mod de lucru care poate sa fie complicat sau simplu. Asta era de fapt o mare diferenta intre Mac OS si Windows. Probabil ca o sa supravietuim, daca ma uit la Windows este in continuare cel mai popular sistem de operare cu toate ca multi ani a avut probleme serioase de UI.

Este insa trist sa vezi ceva care functiona si era pe o panta ascendenta sa fie distrus de dorinta de popularitate a lui Steve Jobs.

Eu nu cred ca platforma de destop Mac OS va disparea in urmatorii ani insa, vor exista modificari majore, cele mai multe dictate de sisteme de operare tip iOS si Android. Nu stiu daca lucrurile vor fi bune sau rele dar macar va fi o perioada interesanta.

Acestea sunt resursele utile pentru cei care vor sa aprofundeze mai mult subiectul.

HIG – Apple Human Interface Guide

Uniformity vs. Individuality in Mac UI Design

Consistency in UI Design Is Now ‘Boring, Old-fashioned, Stodgy’

Post to Twitter

Despre Daniel Nanboe

Utilizator Mac din anul 1995, cu experienta in programe grafice, configurarea retelelor mixte Apple, Windows si Linux si utilizator de Mac OS X si Linux. In momentul actual este Directorul de creatie al firmei Hype si editor pentru Punctmac.ro.

2 Comments

  • 29/02/2016 | Permalink |

    Oferta locuri de munca in toate localitatile! Veti descoperi ca tot mai multi oameni lucreaza cu noi, pentru ca le-am pus la dispozitie imediat dovada platii si contract legal! A inceput deja trimiterea castigurilor! Aceasta oferta NU e joc piramidal si NU e MLM! Munciti lejer, 3 ore pe zi, ca operator online, cu castiguri de 300 dolari lunar! Detalii va expediem dupa ce trimiteti textul ”Info” la adresa de email: miky_n3@yahoo.com

  • 29/02/2016 | Permalink |

    Oferta locuri de munca in toate localitatile! Veti descoperi ca tot mai multi oameni lucreaza cu noi, pentru ca le-am pus la dispozitie imediat dovada platii si contract legal! A inceput deja trimiterea castigurilor! Aceasta oferta NU e joc piramidal si NU e MLM! Munciti lejer, 3 ore pe zi, ca operator online, cu castiguri de 300 dolari lunar! Detalii va expediem dupa ce trimiteti textul ”Info” la adresa de email: miky_n3@yahoo.com

Spune-ti parerea

Adauga un comentariu mai jos sau adauga trackback de la site-ul tau. Poti sa te abonezi la aceste comentarii prin RSS

Adresa ta de mail nu este niciodata publica. Campuriile obligatorii sunt marcate cu *